prof. zw. dr hab. Włodzimierz Szturc
Historyk teatru i dramatu, znawca literatury XIX wieku, badacz kultur starożytnych i rytuałów plemiennych. Zajmuje się zagadnieniami antropologii kulturowej i światem wyobraźni twórczej. W centrum jego refleksji jest twórczość i biografia Norwida i Słowackiego. Współpracuje z ważnymi periodykami literackimi, np."Literaria Copernicana" (Toruń), opublikował wiele artykułów i studiów zwłaszcza z dziedziny idei romantycznych i przemian mitów w metamorfozach kultury od XVIII wieku do dziś. Publikował w pismach zagranicznych (Francja, Belgia). Wykłada historie teatru w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie od 1985 roku). Był wykładowcą w Instytut National des Langues et Civilisations Orientales (INALCO), Paryż i Uniwersité Francois Rabelais, Tours - Orleans. Współpracował z Centrum Badań nad Wyobraźnia w Grenoble i Fundacją Teatralną Frans Roggen w Gandawie. Jest też dramaturgiem, którego sztuki wystawiane były w kilku teatrach, debiut w Teatrze Współczesnym w Szczecinie sztuką "Magnifikat" (1995). Swoje badania antropologiczne łączy z licznymi podróżami do dalekich krajów (Indonezja, Afryka).
Książki
Publikacje
Książki
- Ironia romantyczna. Pojecie, konteksty, granica. Warszawa 1992.
- Osiem szkiców o ironii. Kraków 1994.
- "Faust"Goethego. Ku antropologii romantycznej. Kraków 1996.
- Maurice Maeterlinck au la dialectique entre l'interieure et l'exterieure de l'homme, cahier, Gent 1996.
- O brotach sfer romantycznych. Studia o ideach i wyobrazni. Bydgoszcz 1997.
- The Short History of Polish Literature. Part Two. From 1795 to the Present. Cracow 1998.
- Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX w. Kraków 1999.
- Archeologia wyobrazni. Studia o Słowackim i Norwidzie. Kraków 2001.
- Moje przestrzenie. Szkice o wrażliwosci ludzkiej, Kraków 2004.
- Mitoznawstwo porównawcze (współautor: Marek Dybizbanski), Kraków 2006.
- Nowe przestrzenie. Szkice o namietnosci. Kraków 2011.
- Rytualne źródła teatru. Obrzęd. Maska. Święto. Wydawnictwo Państwowej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Kraków 2013, s. 388,(ilustr).
- Dotkliwe przestrzenie. Studia o rytmach śmierci, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015, s. 223.15.
- Trauma. Dramaty, opracowanie i wstęp Krzysztof Korotkich, Białostocka Kolekcja Filologiczna/Literatura, Białystok 2015, ss. 404
- Żywobyci. [Wiersze], Wisła 2015.
- Genetyka widowiska. Człowiek/Maska/Rytuał/Widowisko. Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2017
- Eironeia, Ksiegarnia Akademicka, Kraków 2018.
Artykuły opublikowane do 2000 roku
- Literackie obrazy wszechświata w literaturze. ”JA” liryczne wobec harmonii Universum. (w:) „Warsztat, Zeszyty Naukowe Studentów UJ”, Kraków 1980, s. 72-82.
- „Wiosna” Wojtkiewicza. Współautor, (w:) „Warsztat, Zeszyty Naukowe Studentów UJ”, Kraków 1980, s. 51 – 54.
- Tajemnica ciemnej i świetlistej pajęczyny. (O zagadce metamorfozy Boga i Kosmosu w mistycznej twórczości Słowackiego), „Ruch Literacki” 1982, z. 5 –6, s. 235 – 245.
- O rzekomych tradycjach romantycznych w dzisiejszym dramacie, „Dialog” 1984, nr 10.
- „Maria“ Malczewskiego w malarskim dominium vanitatis, „Ruch Literacki” 1985, z. 4
- Doświadczenie czasu świtania we fragmencie mistycznym J. Słowackiego[„Kiedy pierwsze kury Panu śpiewają”], „Ruch Literacki” 1985, z. 5 – 6.
- Heinrich Heine – kochanek Luny i Meduzy, [w:] „Literatura i alchemia”, „Warsztat, Studenckie Zeszyty Polonistyczne”, Kraków 1985, z. 2.
- „Strategia perswazyjna współczesnej recenzji teatralnej”, [w:] Polska krytyka teatralna lat 1944 – 1980, Katowice 1986, s. 165 – 182.
- „Dziady” A. Mickiewicza – misterium wskrzeszenia nadziei, „Przegląd Humanistyczny” 1986, z. 3 – 4
- Studia nad symboliką inicjacji w „Krakusie” C. K. Norwida, „Rocznik Komisji Historyczno – Literackiej PAN”, Kraków 1986, s. 65 – 76.
- Le grain mystique dans le symbolisme du sacrifice: le messianisme polonais – Mickiewicz Towiański, Słowacki. [w:] Messianisme et Slavophilie, sous la direction de M. Korytowska, Cracowie 1987, s. 97 – 113.
- Ironia i transcendencja. Próba ujęcia istoty ironiczności, „Studenckie Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, 1988, t. 7 z. 3 s. 97-112.
- Mit fundacyjny narodu w misterium o „Wandzie” Cypriana Kamila Norwida, „Prace Polonistyczne’ 1989, seria 45.
- Ironia romantyczna: pojęcie – konteksty – granice, „Ruch Literacki” 1989, z. 2.
- Teatr Krystiana Lupy, „Teatr” 1990, nr 6, s. 19-23.
- „Czym się stanie ta sztuki gontyna?...” O teatrze narodowym, „Teatr” 1990, nr 11
- Ironia romantyczna – wyznawcy i przeciwnicy, „Przegląd Humanistyczny” 1990 nr 3.
- Piętnaście mgnień Mrożka (w porywach do siedemnastu), „Teatr” 1990, nr 9.
- Ironia romantyczna – ogniwo przemian i sporów pomiędzy sokratyczną i retoryczną ideą ironii, (w:) „Biuletyn Polonistyczny” 1990, z. 1-2.
- Znośna lekkość popołudnia, „Nowe Książki” 1990 nr 10.
- Wśród fabuł ironicznie zawikłanych. Od romansu hellenistycznego do „Orlanda Szalonego” Ariosta, Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza 1992 nr 25. „ Gdzieś tam ponad tęczą…” o Ewie Lassek, Teatr 1991, nr 3.
- Estetique du theatre polonais contemporain apres 1968, (w:) Regie Vandaag, Gent 1991.
- Kosmos w „Dziadach” Mickiewicza, (w:) Mickiewicz w 190-lecie urodzin, pod red. H. Krukowskiej, Białystok 1993.
- Tradycje romantyzmu w polskim dramacie współczesnym. (w:) Dramat i teatr po roku 1945.
- Studia, rozprawy, artykuły pod red. J. Błońskiego, J. Deglera, J. Popiela i D. Ratajczak, Wrocław 1994
- Teatr Ekspresji, „Teatr” 1994 nr, 10.
- Oświecenie – romantyzm (Z dziejów idei natury i Wielkiej Całości), „Przegląd Humanistyczny”1996 nr 4.
- Mowa jako rytm w teatrze Wyspiańskiego. (w:) Stanisław Wyspiański. Studium artysty, pod red. E. Miodońskiej – Brookes, Kraków 1996.
- Opium i wyobraźnia. Studium z poetyki „przeklętej wrażliwości”. Poznańskie Studium Polonistyczne 1996.
- „Maria” Malczewskiego. Od vanitas ku nihilizmowi, „Przegląd Humanistyczny” 1996, nr 2.
- Soliloquium, „Przegląd Artystyczno-Literacki” 1996 nr 4.
- „Maria” Malczewskiego: od vanitas ku nihilizmowi. (w:) Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji Marii. Materiały z sesji naukowej pod red. H. Krukowskiej, Białystok 1997.
- Maurice Maeterlinck et la Jeune Pologne, (w:) Maeterlinck hors de France, Annales XXX, Bruxelles 1997.
- L’oeil de l’icone, [w:] L’oeil fertile, “Iris”, Grenoble 1997.
- „Faust” Goetego. (Program Starego Teatru do spektaklu „Faust” w reż. J. Jarockiego), Kraków 1997, 11.
- „Don Juan” Byrona i „Beniowski” Słowackiego. (w:) Wypisy z prac naukowych do ćwiczeń z historii literatury romantyzmu, pod red. H. Wiater i Z. Wójcickiej, Szczecin 1997.
- Język późnych dramatów Juliusza Słowackiego. (w:) Poetyka przemian świata i człowieka w twórczości Juliusza Słowackiego, Olsztyn 1997.
- Oświecenie – Romantyzm (z dziejów idei natury i Wielkiej Całości). (w:) Między Oświeceniem i Romantyzmem. Kultura polska około 1800 roku,red. J. Z. Lichański, Warszawa 1997
- Pojęcie narodowości i powszechności literatury w ujęciu romantycznych szkół krytycznych. (także w wersji francuskiej), (w:) Narodowy i ponadnarodowy charakter literatury, pod red. M. Cieśli – Korytowskiej, Kraków 1997.
- Szkice do portretu (Ewa Miodońska – Brookes o Wyspiańskim), „Didaskalia”1997, nr 19/20.
- Stendhal jako czytelnik Szekspira i Cervantesa (tłum.), „Przegląd Humanistyczny” 1997, nr 4.
- Życie i myśli doktora Georgiusa Faustusa, „Przegląd Artystyczno-Literacki” 1997, nr12.
- Pokolenie, które wstępuje, „Didaskalia” 1997, nr 22.
- Słowacki jako interpretator Mickiewicza, „Przegląd Artystyczno-Literacki” 1998, nr 1-2.
- Te odważne inscenizacje (o teatrze Anny Augustynowicz), „Notatnik Teatralny” 1998, nr 16-17
- Faust: dwie części, jedna całość, „Przegląd Artystyczno - Literacki”, 1998, nr 5 – 6.
- Czy jest możliwa symbolika dobra?, „ Znak”, 1999, nr 9.
Artykuły wybrane sposród opublikowanych po 2000 r.
- Ziarno u Bharaty jako zadanie dla nowoczesnego autora..., [w:]Droga na Wschód. Polskie inspiracje orientalne, pod red. D.Kalinowskiego, Słupsk 2000
- Ewa Lassek – Matka Witkacego, „Teatr" 3/2001
- Federico Garcia Lorca, [w:] Literatura i gender, pod red. T. Korsaka,Warszawa 2001
- Przekształcenia mitów antycznych w „Samuelu Zborowskim"Słowackiego, [w:] „Samuel Zborowski" wobec antycznych i nowotestamentowych watków kultury europejskiej, pod red. M.Kalinowskiej, Torun 2001 (30 s.)
- Epimenides i Pompeja, Norwida, [w:], Antyk romantyków, Torun 2001 (20 s.)
- Tradycje antyczne w dramacie europejskim doby romantyzmu, [w:], Inspiracje Grecji antycznej w dramacie doby romantyzmu, red. M.Kalinowska, Torun 2001 (80 s.)
- Nowa Dejanira Słowackiego – repliki i resemantyzacje, [w:], Antyk romantyków, Torun 2001 (20 s.)
- „Semafora" w mistycznej twórczosci Słowackiego, [w:] Słowacki, pod red.M. Kuziaka, Słupsk 2001 (5 s.)
- Tradycja i entelechia dzisiaj, [w:] Literatura i tradycja, pod red. K. Trybusia, Poznan 2001 (7 s.)
- Rzeczywistosc teatralna Anny Augustynowicz – przeciw postmodernistom, [w;] Szczecin teatralny, pod red. L. Kaczynskiej, Szczecin 2002 (12 s.)
- „Balladyna" Juliusza Słowackiego, [w:] Dramat polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, t. 1, Gdansk 2002 (22 s.)
- Heroiczna zoomorfia. James Douglas Morrison – poeta wyobrazni, [w:] Sztuczne raje, pod red. M. Kuziaka, Słupsk 2002 (10 s.)
- O braku tragedii w literaturze polskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003 (8 s.)
- Grotowski jako czytelnik Słowackiego – dla Osrodka Badan nad Twórczoscia Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (10 s.)
- Egzemplarz reżyserski Samuela Zborowskiego – archiwum Jerzego Grotowskiego. Opracowanie tekstologiczne, Wrocław 2003 (40 s.)
- Jak czytali romantycy, „Pamietnik Literacki" 2/2003 (26 s.)
- Obraz Babilonii w kulturze europejskiej XIX wieku, [w:] Starożytnosc w wieku XIX, pod red. J.Momro i W. Szturc, Kraków – Torun 2003 (30 s.)
- Apokalipsa Protestantów,[w:] Apokalipsy, pod red. K. Korotkicha, Białystok 2003 (30 s.)
- Nocna strona istnienia: Ghelderode i Genet, [w:] Twórczosc w godzinach nadliczbowych, pod red. D. Kalinowskiego, Słupsk 2003 (10 s.)
- Na Krecie i w Pompei (…) Epimenides, w: Antyk romantyków, red. M. Kalinowska i B. Paprocka – Podlasiak, Torun 2003.
- Oko ikony, w: Prawosławie. Bizancjum. Romantyzm, red. J. Ławski, K. Korotkich, Białystok 2004.
- Metamorfozy mitemów antycznych w „Samuelu Zborowskim" Słowackiego, w: „Swiat z tajemnic wyspowiadany…", Studia o „Samuelu Zborowskim" Słowackiego, red. M. Kalinowska, M. Bizior, J. Skuczynski, Torun 2006.
- Jak Jerzy Grotowski czytał „Samuela Zborowskiego", ibid.
- Ironia jako powaga rozstrzygniec etycznych, w: Powaga ironii, pod red. A. Dody, Wyd. A.Marszałek, Torun 2004.
- Lek Baudelaire'a, w: Przestrzenie leku, Lek w literaturze i sztuce XIX –XX wieku, red. D. K. Sikorki, T. Sucharski, Słupsk 2006.
- Mysl protestancka w „Zdaniach i uwagach" Adama Mickiewicza, w: Mickiewicz mistyczny, red. M. Fabianowski, E. Hoffmann-Piotrowska,Warszawa 2005.
- Romantyzm i pozytywizm – dwie antropologie literackie, w: Polonistyka w przebudowie, pod red. zbior., Kraków 2005, t. II
- „Figlio, non tanto forte", Mickiewicz Wyspianskiego, w: Sztuka słowa.Sztuka obrazu (…), red. J. Zach i A. Ziołowicz, Kraków 2009
- Mowa jako rytm w teatrze Wyspianskiego, w: Stanisław Wyspianski.Studium Artysty, pod red.E. Miodonskiej – Brookes, Kraków 1997.
- (Wstep do:) Stanisław Wyspianski, (album), M. Romanowska, Wyd. Kluszczynski, Kraków 2007 i nast.
- Polonocentryzm a austroslawizm. Wokół l sporu o „idee czeska"pomiedzy Adamem Mickiewiczem a Leonem Thunem, (w:) Adam Mickiewicz a Slovane, ved. red. M. Batowski, Ostrava 2008.
- „Dzieje grzechu". Pewien pomysł. „Literacje", 2011, nr 2.
- Gelobt sey uns die ewge Nacht. Namiętna noc Novalisa (w:) Noc. Symbol – Temat – Metafora, t.II: Noce polskie – noce niemieckie, pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, M. Bajki, t.II, Białystok 2011
- Spotkanie z Kraszewskim. Ankieta, „Literacje" 3 (26). 2012.
- "Wszystko jest obok". Ireneusz Iredyński i trauma historii (w:) Zła pamieć. Przeciw-historia w polskim dramacie i teatrze, pod red. M. Kwaśniewskiej i G. Niziołka, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012,
- Szeptucha i polscy szamani, Kultura, literatura oraz myśl filozoficzna Słowian Wschodnich i Południowych w powiązaniach, wzajemnych oddziaływaniach, „Musica Antiqua Europae Orientalis", Bydgoszcz 2012.
- Czesław Miłosz, „Świat.Poema naiwne". Opowieść o niespełnionej inicjacji, (w:) Pogranicza Cezury Zmierzchy Czesława Miłosza, Białystok 2012.
- Dlaczego Słowacki, (w:)Piekno Juliusz Słowackiego. Tom I. Principia, pod. Red J. Ławskiego, K. Korotkicha, G. Kowalskiego, Białystok 2012
- Fenomenologia maski jako „Innego bliźniego", „Próby" 1 (2013).
- Rytuały zaklinania deszczu (w:) „Alors je reverai des horizons bleuatres… Etudes dediees a Barbara Sosień, red. B. Marczuk, J. Gorecka-Kalita, A. Kocik , Kraków 2013.
- Podróże narratorów ze świata "Księgi tysiąca i jednej nocy", (w:) Różne głosy. Prace ofiarowane Stanisławowi Balbusowi na jubileusz siedemdziesięciolecia. Pod redakcją D. Wojdy, M.Heydel, A. Hejmeja, WUJ, Kraków 2013, s. 263 - 274
- Pisanie jest doszczętne. Antonin Artaud, (w:) Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości, pod red. A. Dębskiej - Kossakowskiej, A. Paszka i L. Zwierzyńskiego, WUŚ, Katowice 2013, s.113-128.
- Et in Nevedomaja strana ego. O słowiańskich zaświatach, (w:) Pogranicza, kresy, Wschód a idee Europy. Prace dedykowane profesor Swietłanie Musijenko, wstęp J. Ławski, G. Kowalski, Ł. Zabielski, "Colloquia Orientalia Bialostociensia III", Białystok 2013, s. 63-71.
- "Widziałem nagie nimfy". Chłopięce spojrzenie starca (w:) Starość. Doświadczenie egzystencjalne - temat literacki - metafora kultury, Zapisy i odczytania. Koncepcja i wstęp J. Ławski, red. nauk. A. Janicka. E. Wesołowska, Ł. Zabielski, Białystok 2013, s. 37-44.
- Teatr Ekspresji, (w:) Jadwiga Majewska, My, taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku, Centrum Sztuki Mościce 2013, s.380-384.
- "Dzieje grzechu" Stefana Żeromskiego. Morfologia afektu (w:) Żeromski. Tradycja i eksperyment. Idea i układ J. Ławski, red. naukowa A. Janicka, A. Kowalczykowa, G. Kowalski, Białystok - Rapperswil 3013, s. 297 - 306.
- Apokalipsa protestantów, „Słowo i myśl. Kwartalnik społeczno – kulturalny" 2013, nr 1, s.27 – 31, nr.2, s. 23-28.
- „Hermeneia" a interpretacja ikony, Sacrum świata wschodniego i zachodniego w kulturze słowiańszczyzny, „Musica Antiqua Europae Orientalis", Bydgoszcz 2014, s. 11 – 23.
- Adam Mickiewicz i jego francuska proza artystyczna w języku polskim (rec.) „Teksty Drugie" 2014 nr 2.
- Adam Mickiewicz, Prose artistique - contes, essais, fragments /Proza artystyczna - szkice, fragmenty, „Teksty Drugie" 2014 nr 2.
- Krystian Lupa: scenografia – filozofia przestrzeni teatralnej, „Didaskalia" nr 123, s. 52 – 63.
- Rytualne źródła teatru (zapis spotkania promocyjnego), „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie" 2014 nr 6, s. 172 – 179.
- Friedrich Schlegel – początki intertekstualności, (w:) Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie). Pod red. W. Hamerskiego, M. Kuziaka, S. Rzepczyńskiego, IBL, Warszawa 2014, s. 161 – 172.
- Pojęcie mitu i starożytna mitografia,(w:) Siła mitu,"Próby. Nieregularnik Filologiczny", Białystok 2014, nr 2, s. 45 – 54.
- Teatr Anny Augustynowicz. W stronę „Akropolis", Program teatralny Akropolis Stanisława Wyspiańskiego,Teatr Współczesny, Szczecin 2015, s. 7-31.
- Słowacki: sen i pamięć. Program teatralny: Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego, Teatr Nowy, Poznań, 2015, s.6-7.
- Profesor Andrzej Szczeklik: mitologie poszukiwanej harmonii a katharsis, w: Literatura piękna i medycyna. Red. M. Gajczar, P.Wilczek, Kraków 2015, s. 279 - 300.
- Fenomenologia przedstawienia (Phenomenology of Theatre Performance), „Pamiętnik Teatralny"R. LXIV, 2015, zeszyt 1 (253), s.32 – 47
- Mit eleuzyński i "Córka Cerery" Juliusza Słowackiego (The Mythopee of Eleusinian Mysteries and „Cerera's Daughter"of Juliusz Słowacki), (w:) Poezja i egzystencja. Księga jubileuszowa ku czci Profesora Józefa F. Ferta, red. Wojciech Kruszewski, Dariusz Pachoński, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015, s. 345 – 360.
- Enklawa i tabor w "Chacie za wsią" J.I. Kraszewskiego czyli pisarz – socjologiem (The Enclave and the Gypsy Camp in J.I. Kraszewski's novel „The Cottage outside the Village, or the Writer as Sociologist) (w:) Kraszewski i wiek XIX. Studia. Idea i układ tomu: Jarosław Ławski, redakcja naukowa: Anna Janicka, Krzysztof Czajkowski, Paweł Kuciński, Naukowy Projekt Wydawniczy-Seria Przełomy/Pogranicza. Studia Literackie XIII, Książnica Podlaska im. Łukasza Kórnickiego, Katedra badań Filologicznych „Wschód-Zachód" Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Wyd. Prymat, Białystok 2014, s. 575 – 584.
- Konrad Swinarski – ironia i ból. Doświadczenie teatru Swinarskiego w latach siedemdziesiatych XX wieku,(w:) Odpowiedź Swinarskiemu. [Konrad Swinarski – the Irony and the Pain. Social experiences of Swinarski's theatre in the period of 70. years of XX age].Wydawnictwo pokonferencyjne, Kraków 23-25 października 2014, red. B. Guczalska, J. Opalski, J. Targoń, Wyd.PaństwowaWyższa Szkoła Teatralna w Krakowie, Kraków 2015, s. 47 – 57, 17620 zn. ISBN 978-83-63287-15-3 Słowa kluczowe: teatr, tekst dramatów romantycznych, reżyseria, interpretacja dramatu K W: theatre, text of the romantic dramas, direction of a play, interpretation of a play
- Piękno melacholii, [The beauty of melancholy],(w:) Piękno Juliusz Słowackiego, tom III, Metamorphosis. Studia pod redakcją Jarosława Ławskiego, Anny Janickiej, Łukasza Zabielskiego, seria: Przełomy/pogranicza, studia literackie XV, Białystok 2015, s. 595 – 604. 17400 zn. ISBN: 978 – 83 – 63470 -36 – 4 Słowa kluczowe: estetyka romantyczna, melancholia, ironia, poczucie istnienia, marność K W: aesthetic of the romanticism, melancholy, irony, sentiment of beeing, vanity.
- Droga do Maryjki z Nijmegn, (:) Czary, alchemia, opętanie w kulturze na przestrzeni stuleci. Studia przypadków, oprac. naukowe J. Pietrzak-Thébault , Ł.Cybulski, Wydawnictwo WKSW, Warszawa 2015, s.19 – 25.
- Mimesis maski i przestrzenie arché : mit - natura - sen, (w:)Maska : zakrywanie i odkrywanie pomiędzy Wschodem i Zachodem : studia na pograniczach antropologii i estetyki porównawczej = Mask : Covering and Uncovering between East and West : Studies on the Borderlines of Anthropology and Comparative Aesthetics, red. W. Mond-Kozłowska, Gdańsk 2016. - S. 12-29
- Twórcy masek : rzemiosło dawne i współczesne, (w:) Rzemiosło teatru : etos, profesje, materia, Kraków 2015, s. 199-215 67.Estetyczne aspekty literatury polskich, białoruskich i litewskich Tatarów -od XVI do XXI w.(rec.) Czerwiński Grzegorz, Konopacki Artur, „Slavia Orientalis”, 2016 t. 65 nr 1, s. 176-181
- Egipskie biblioteki Ksiąg Przeznaczenia, (w:) Bibliotheca mundi : studia bibliograficzne, Białystok 2016.
- Krystian Lupa – Scenografia jako filozofia teatru, (w:) Odsłony współczesnej scenografii. Problemy sylwetki rozmowy, pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek- Sieraczyńskiej, Kraków 2017.
- DO DNA. Program teatralny PWST, Kraków 2016.
- W cieniu wiśniowego sadu, (spektakl A. Augustynowicz: A. Czechow,Wiśniowy sad), Program Teatru Wybrzeże, Gdańsk 2017.
- Pisanie jest doszczętne. Antonin Artaud (w:) Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości, pod red. A. Dąbskiej-Kossakowskiej, P. Paszka i L. Zwierzyńskiego, Katowice 2013.
- Friedrich Schlegel – początki intertekstualności (w:) Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie), pod red. W. Hamerskiego, M. Kuziaka i S. Rzepczyńskiego, Warszawa 2014.
- Poetyka nowoczesnego dramatu, czyli o poetyckich zasadach konstrukcji dramatu i scenariusza teatralnego (po 1968 r.), (w:) 1968/PRL/Teatr, pod red. A. Adamieckiej-Sitek, M. Kościelniaka, G. Niziołka, Wyd. Instytutu Teatralnego, Warszawa 2016.
- Polityka a poetyka dramatu po 1968 roku (w:) Dramat historyczny ostatnich 150 lat. Red, nauk. M.J. Olszewska i D,M. Osiński, Warszawa 2016.
- Hamlet w ruinach cywilizacji niemieckiej. „Reszta jest milczeniem” Helmuta Kauetnera. (w:) Filmowe adaptacje dzieł Wiliama Shakespere’a. Lustra i echa, pod red. O. Katafiasz, Kraków 2017.
- Miejsce teatrologii w szkole artystów teatru (w:) Teatrologia na rozdrożach, pod red, A. Świątek i P. Tęczyka, Katowice 2017.
- Antropologia pieśni ludowej. O spektaklu „Do DNA”, „Konteksty – polska sztuka ludowa”, 2017, t. 77: Konteksty rzeczywistości, rzeczywistość w „Kontekstach”, nr. 1-2 (316 – 317), s. 312 – 322.
- „Danton”:wektory interpretacji filmu Andrzeja Wajdy, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 27, s. 59 – 75.
- TadeuszKantor: poeta i Thanatos, (w:) „Ja” w przestrzeniach aksjologicznych. Z problematyki podmiotowości w literaturze XIX – XXI wieku, pod red. L. Zwierzyńskiego, M. Wiszniowskiej i P. Paszka, Katowice 2017, s. 123 – 140.
- Antropotechnika okrucieństwa, (w:) Crudelitas. Okrucieństwo w literaturze i kulturze europejskiej, pod red. E. Wesołowskiej i W. Szturca, Poznań 2017, s. 163 – 180.
- Etnoscenologia – nowe perspektywy teorii widowiska, (w:) Kontexty alternativneho divadla v sucasnom mysleni, eds. M. Puka – E. Kusnirova, Presov, Slovakia, 2017, 8 – 15.
- Etnoscenologia – nove perspektiwy teorie aktu predstavenia (w jęz. słowackim), id.16-22.
- Dygresja, Improwizacja [hasła w:] Ilustrowany słownik terminów literackich: Historia, anegdota, etymologia, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, wyd. słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2018, ss.146 – 150 i 235 – 239.
- Maska, czyli ambalaż. „Zawijanie” i „zamykanie” ciała w kulturach znad Jeziora Sentani i znad rzeki Sepik. Zagadnienia „ciała widowiskowego”, (w:) Maska, pod red. M. Jarmułowicz, Gdańsk 2017.
- Mit fundacyjny i mity deagregacji : "Wanda" [W:] Mity założycielskie w literaturze XIX wieku / red. S.Brzozowska, M.Dybizbański, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2018.
- Myśli o brzmieniach "Requiem" Wyspiańskiego [W:] Poza kanonem : Wyspiański / red. A. Adamiecka-Sitek, D. Kosiński, Warszawa, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018.
- "Bez stóp - ani rusz!" : wersologika Juliana Tuwima [W:] Julian Tuwim : tradycja, recepcja, perspektywy badawcze / red. E.Gorlewska, M.Jurkowska, K.Korotkich, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstku, 2017.
- Fonosfera "Legendy II" Stanisława Wyspiańskiego, [W:]Poza kanonem : Wyspiański / red. A. Adamiecka-Sitek, D.Kosiński Warszawa, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018.
- „Ajas” Sofoklesa: heroiczna schizomorfia, [W:] Heroizm, pod red. E. Wesołowskiej, A. Gawareckiej i W. Szturca, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2019.
- „Zawisza Czarny” Tetmajera: „fantazya dramatyczna”, [W:] Dramat zapomniany, pod red. M. Olszewskiej, Warszawa, Wydawnictwo
Dramaty
- Magnifikat, dramat, „Dialog" 1995 nr 12.
- Kuszenie Swietego Antoniego, „Dialog" 1996 nr 3.
- Samnia, dramat, „Dialog" 1997 nr 7.
- Cudowna historia Maryjki z Nijmegen, co przez siedem lat żyła i miała do czynienia z diabłem, anonimowy mirakl niderlandzki z XV wieku,(tłum. P. Oczko), adaptacja literacka, Kraków 1998.
- Powrót Sabinek, komedia dla drobnomieszczan w trzech aktach, „Po nad to. Pismo Naukowo – Literackie KUL-u", Lublin 1999/3.
- Czuwania (wybór wierszy), „Bez Porównania. Czasopismo komparatystyczne", Kraków 2006 nr 4.
- H.von Kleist, Pentesilea, tłum. z niem., Archiwum PWST, Kraków 1994.
- M.de Ghelderode, Słonce zachodzi (Le Soleil se couche), Archiwum Teatru Maski i Aktora Groteska". Kraków 1994.
- Triforium (dramat), 2004.
- Niewolnicy sprzataja najlepiej, dramat, 2005.
- Andersen, dramat operowy, 2006.
- Peeling, dramat, 2010.
- Smierc i kaleka, monodia. "Litteraria Copernicana", Torun 5/2010 14.Tauma. Dramaty. Opracowanie i wstęp Krzysztof Korotkich, Białostocka Kolekcja Filologiczna, Białystok 2015, s.402.
- GoTTTraeger, Wrocław 2018
Redakcje (współredakcje)
- Słowacki - poeta europejski. Kraków 1997.
- "Hieroglifem pisane dzieje..." Starożytny Wschód w wyobrazni romantyków. Warszawa 2007. Redaktor (współredaktor naukowy) serii wydawniczej „Antyk romantyków" i „Przekształcenia antycznych mitów, symboli i tematów w literaturze i sztuce romantyzmu i modernizmu", Osrodek Badan nad Tradycja Antyczna w Europie Srodkowo-Wschodniej, UW OBTA, Warszawa.
- Naukowa Seria Wydawnicza „Czarny Romantyzm", Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Badań Interdyscyplinarnych i Porównawczych „Wschód – Zachód", Wydział Filologiczny;
- „Litteraria Copernicana", Wydział Filologiczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu;
- Członek Rady Naukowej w: „Ogólnopolskie naukowe pismo bibliotekoznawcze i bibliologiczne „Bibliotekarz podlaski".Białystok;
- Członek Rady Redakcyjnej pisma „Proby – nieregularnik filologiczny" – Uniwersytet w Białymstoku.
- Rada Naukowa Naukowego Projektu „Przełomy/Pogranicza". UwB, UW. „Próby. Nieregularnik Filologiczny”, współredaktor pisma nr 4 Gesty i rytuały (wraz z E. Gorlewską), Białystok 2017.
- Okrucieństwo w literaturze i sztuce (współredaktor Elżbieta Wesołowska), Wyd. UAM, Poznań 2017.
- Heroizm, (współredakcja: Elżbieta Wesołowska i Anna Gawarecka), Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2019.
Zakres prowadzonych zajęć przez cztery ostatnie lata (po 2009 r.)
-
Historia teatru powszechnego(romantyzm - symbolizm).
-
Rytuały, ceremonie i obrzedy w kulturach odległych w czasie i przestrzeni: a)Sumer - Akad - Babilon, Asyria, Hetyci, Egipt, Grecja, Etruskowie, Rzym b)Bali, Melanezja, Polinezja, Afryka Srodkowa i Afryka Ludów Arabskich.
-
Fenomenologia maski. Maska teatralna, rytualna i taneczna.
-
Archeologia teatru. Arcydziela literatury dawnej. Homer, Hezjod, liryka grecka, Owidiusz, Wergiliusz, Gilgamesz, Pismo Swiete, Mahabharata, Ramajana, literatura Cesarstwa Rzymskiego, literatura europejska do konca XIX wieku.
-
Mitoznawstwo porównawcze. Przeglad stanowisk badawczych od Hekatajosa z Miletu do Gilberta Duranda.Teatr i dramat polski XVIII wieku.
-
Tradycje współczesnego teatru. Dramaturgia i zagadnienia metafizyczne (los, cierpienie, śmierć, przeznaczenie).
-
Faust – figury i transformacje
-
Poetyka i wersologia
-
Antropologia